با این آپشن ها دیگر تصادف نمیکنید!

دوشنبه 3 مهر 1396
14:19
یوپی اس کار

همه ی خودروها دارای امکانات ساده ای مثل آینه ها، چراغ ها ، ترمز ها ، تایر و حتی برف پاکن هستند که تنظیم ، نگهداری و چک کردن به موقع آن ها باعث جلوگیری از تصادفات میشود اما شاید گاهی اوقات تنها استفاده از این امکانات استاندارد کافی نباشد !

به تازگی امکانات و فناوری هایی به خودرو ها اضافه شده است که علاوه بر رانندگی راحت و ایمن باعث جلوگیری از تصادف میشوند که به بررسی آن ها میپردازیم ( متاسفانه هیچ کدام از این آپشن ها در خودرو های داخلی وجود ندارد )


1- سیستم هشدار خواب آلودگی (Drowsiness Detection System )

اولین ، مهمترین و خطرناکترین نوع تصادف زمانی رخ می دهد که راننده به خواب میرود و نمیتواند واکنش مناسبی از خود نشان دهد به همین دلیل شرکت های بزرگ خودروسازی مانند ولوو اقدام به ساخت سیستمی به نام سیستم هشدار خواب آلودگی راننده کرده اند.

سیستم های مختلفی برای تشخیص خواب آلودگی راننده طراحی شده اند که به بررسی یکی از آنها میبپردازیم: در این سیستم با استفاده از دوربینی که در مقابل صورت راننده تعبیه شده و با عکس برداری های متعدد از راننده و پردازش عکس ها که در آن عضلات صورت و وضعیت چشم ها بررسی می شود و زمانی که تشخیص دهد که پلک ها تکان نمیخورند یا چشم ها از حد طبیعی بیشتر بسته هستند ، هشدار به صدا در می آید و راننده را از خواب آلودگی خارج می کند.

سیستم هشدار خواب آلودگی

2- سیستم هشدار نقاط کور ( BSD )

یکی دیگر از عوامل بروز تصادفات در حین رانندگی تغییر مسیر هایی است که به دلیل عدم دید کافی ( با وجود آینه وسط و آینه های جانبی )صورت میگیرد به همین دلیل سیستمی به نام سیستم هشدار نقاط کور ( Blind Spot Zone Detection ) طراحی شده که نقاط کور راننده را تشخیص می دهد.

روند کار به این صورت است که زمانی که سرعت شما بالای 10 کیلومتر بر ساعت باشد با استفاده از سنسور های تعبیه شده در دو طرف سپر عقب و محدوده تعریف شده برای این سیستم ( 9.5 در 3 متر) با ورود یک خودرو در این محدوده چراغ زرد رنگی در آینه جانبی شروع به چشمک زدن برای هشدار به راننده می کند. ( بر روی صفحه کیلومتر نیز هشدار می دهد )

البته این سیستم هنوز کم و کاستی هایی دارد و در شرایط جوی نامناسب به خوبی کار نمیکند و پیغام غیر فعال را نشان می دهد.

سیستم هشدار نقاط کور

3- کنترل پایداری خودرو ( ESP )

کنترل پایداری خودرو ( Electronic Stability Program )برنامه ای است که با نام های مختلفی توسط شرکت های خودرو سازی عنوان میشود برای مثال در خودرو های تویوتا با نام VSC شناخته میشود.

این برنامه با حفظ تعادل خودرو مانع از لغزش و خروج خودرو در پیچ ها می شود و نمی گذارد که خودرو از مسیر اصلی منحرف شود.

ESP خود متشکل از ABS، EBD ، کنترل کشش ( Traction Control ) و سنسور های متعددی است و به این صورت کار می کند که جهت فرمان و جهت حرکت خودرو را چک می کند و اگر به دلیل وجود مانع یا بروز حادثه ای مجبور به تغییر مسیر شوید و سعی در کنترل خودرو داشته باشید یعنی جهت فرمان راننده با جهت حرکت خودرو مطابقت نکند ،ESP فعال میشود و مانع از خارج شدن خودرو از مسیر اصلی میشود.

کنترل پایداری خودرو

4- سیستم تطبیق دهنده سرعت ( ACC )

همه ی شما با سیستم کروز کنترل ( تثبیت کننده ی سرعت ) آشنایی دارید که توسط یک کلید سرعت خودرو را ثابت نگه می دارد ولی در اینجا می خواهیم سیستم تطبیق دهنده سرعت ( Adaptive Cruise Control ) را بررسی کنیم.

این سیستم در واقع بهینه یافته ی سیستم کروز کنترل است به این صورت که توانایی تطبیق سرعت خودرو با سرعت خودروی جلو را دارد و اگر خودرو جلو سرعتش را کم یا زیاد کند خودروی شما نیز سرعتش کم و زیاد می شود.

روند کار این سیستم به وسیله ی سنسور های فاصله سنجی است که در جلوی خودرو تعبیه شده است.

سیستم تطبیق دهنده سرعت

5 – سیستم کنترل فشار باد تایرها ( TPMS )

اگر شما هم جزو آن دسته از کسانی هستید که فشار باد تایرهای خودرو خود را چک نمیکنید این سیستم مناسب شماست. تنظیم نبودن بادلاستیک ، ترکیدن ناگهانی ، ساییدگی ، لرزش فرمان و سرخوردن در جاده های لغزنده از جمله خطرات میزان نبودن فشار باد تایر است.

سیستم مانیتورینگ فشار باد تایر ها میزان فشار باد تایر ها را به وسیله سنسور های نصب شده بر روی رینگ کنترل می کند و در مانیتور به نمایش می دهد به این صورت که مقدار دوران چرخ به دلیل کاهش یا افزایش فشار باد تغییر کند توسط سنسور های تعبیه شده در دور چرخ تشخیص داده میشوند و باعث روشن شدن هشدار سیستم کنترل فشار باد تایر می شود.



[ بازدید : 516 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]